Evenimentul s-a încheiat, dar încă mai găsești bilete la:
Sibiu: "La Bohème" de Giacomo Puccini
duminică, 6 octombrie, ora 19:00
Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” Galați
Mai multe detalii
Mai multe detalii
Regia artistică: PAOLO BOSISIO (Italia)
Scenografia: Gheorghe Andreescu
Coregrafia: Fănică Lupu
Dirijor cor: Daniel Nistor
Asistent regie: Adrian Mărginean
Pregătirea muzicală: Tatiana Zaharia-Ionașcu, Ciprian Oloi
Supratitrare: Mirela Lungu
Sufleor: Claudia Colceriu
Regia tehnică: Tanța Micu
Spectacolul are o durată de două ore.
SINOPSIS
Actul I
Patru prieteni, fiecare ilustrând un domeniu al culturii – poetul Rodolfo, pictorul Marcello, muzicianul Schaunard şi filosoful Colline – îşi împart bucuriile şi grijile cotidiene într-o mansardă pariziană. În ajunul Crăciunului, atmosfera lor jovială este deranjată de vizita neașteptată a proprietarului, venit să ceară chiria. Cei patru reuşesc să-l gonească şi decid să-şi petreacă restul serii la cafeneaua Momus. Nevoit să zăbovească acasă câteva minute, Rodolfo primeşte vizita inopinată a vecinei Mimi. Cei doi se plac, îşi mărturisesc iubirea şi pleacă împreună spre cafenea.
Actul II
Sărbătoarea Crăciunului este în toi la cafeneaua Momus. Mimi se integrează perfect în grupul de prieteni. Comportamentul gălăgios al Musettei, fosta iubită a lui Marcello şi actuala amantă a bătrânului Alcindoro, tensionează puţin atmosfera. Musetta îl recucereşte pe Marcello şi totul reintră în normal.
Actul III
Mimi, nemulţumită de evoluţia relaţiei sale cu Rodolfo, se confesează lui Marcello, pentru ca mai apoi, ascunsă în apropiere, să afle adevărata cauză a atitudinii iubitului său. Grav bolnavă de plămâni, la un pas de moarte, Mimi ar trebui (în concepţia lui Rodolfo) să-şi găsească un protector bogat pentru a se salva. Trista despărţire a celor doi este întreruptă de inerentele dispute dintre Marcello şi Musetta.
Actul IV
Rodolfo şi Marcello încearcă să se dedice creaţiei, dar gândul le zboară spre iubitele lor. Veselia produsă de sosirea celorlalţi doi prieteni, Colline şi Schaunard, este înăbușită în momentul în care Mimi, grav bolnavă sosește, adusă de Musetta. Cu toate eforturile emoționale şi materiale ale prietenilor, Mimi îşi găsește sfârşitul în locul unde a fost fericită odinioară, înconjurată de cei dragi.
Anul acesta, întreaga lume muzicală omagiază personalitatea marelui compozitor italian Giacomo Puccini, cel care a ştiut să surprindă prin muzica sa, cu multă veridicitate, dramele vieţii obişnuite şi să le transpună artistic, într-o adevarată „poezie a cotidianului”. Într-o vreme în care existau controverse privind destinele operei, generate de opoziţia dintre melodicitatea tradiţiei lirice a creaţiilor lui Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi şi noile mijloace sonore promovate de Wagner, Puccini, alături de Mascagni, Leoncavallo, Giordano, pune bazele curentului verist, muzica sa surprinzând în detaliu complexitatea relaţiilor interumane, cu mijloace artistice noi.
Opera „La Bohėme”, compusă în 1895, a fost inspirată de romanul „Scènes de la vie de bohème” a scriitorului francez Henry Murger, libretul fiind realizat de Giuseppe Giacosa și Luigi Ilica, după indicațiile compozitorului. Acțiunea zugrăvește în scene vii și emoționante viaţa mizeră a tinerilor artişti parizieni, ce depăşesc toate greutăţile traiului zilnic, prin veselie, optimism şi prietenie sinceră. Povestea celor patru prieteni nedespărţiţi, poetul Rodolfo, pictorul Marcello, muzicianul Schaunard şi filozoful Colline, capătă nuanţe dramatice odată cu apariţia suavă a tinerei croitorese, Mimi. Găsim aici atât sentimentul pur al dragostei plină de tandreţe şi spirit de sacrificiu, dintre Rodolfo şi Mimi, sau gelozia şi neînţelegerile din cuplul Marcello-Musetta, dar şi situaţii comice generate de apariţiile avarului Benoit, proprietarul mansardei sau Alcindoro, caraghiosul bătrân şi bogat, îndrăgostit de Musetta.
Prin melodii cuceritoare, sonorităţi orchestrale pline de culoare şi o dinamică surprinzătoare a scenelor, Puccini creează un univers muzical fascinant, o capodoperă de un lirism profund, care redă cu un realism tragic și învăluitor întreaga dramă a artiștilor boemi parizieni din acea epocă. Odată cu premiera de la 1 februarie 1896, pe scena Teatrului Reggio din Torino, „La Bohėme” a cucerit treptat întreaga lume. Muzica sa, ajută omul simplu să se înțeleagă pe sine însuși, să se înnobileze cu puterea de a lupta împotriva trivialității, răutății și mizeriei.
„La Bohėme” de Giacomo Puccini este una dintre operele favorite ale publicului gălăţean, fiecare reprezentaţie fiind primită cu interes şi entuziasm. În prezent, Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” prezintă montarea semnată de regizorul italian Paolo Bosisio, cu scenografia realizată de Gheorghe Andreescu. Această montare clasică recreează atmosfera pariziană din prima jumătatea a secolului al XIX-lea, cu tineri plini de idealuri măreţe ce ignoră greutăţile vieţii de zi cu zi. Puccini a acordat întotdeauna o importanță deosebită caracterului teatral al muzicii sale, implicându-se activ în conturarea aspectelor regizorale ale spectacolelor și oferind indicații detaliate în acest sens.
Autenticitatea perioadei respective, amplificată de sensibilitatea muzicii, este transmisă cu acuratețe de tânărul colectiv al Teatrului „Nae Leonard”. Regizorul Paolo Bosisio, colaborator permanent al teatrului gălăţean, a fost asistent al unor mari personalități, precum Fantasio Piccoli, Luchino Visconti și Giorgio Strehler. Timp de peste 8 ani a lucrat ca regizor și scenograf în televiziune câștigând în anul 1974 premiul Perla MIFED pentru serialul de televiziune Concerto o Mio modo. Implicat în dezvoltarea noilor generații, de peste 30 de ani el inițiază tinerii, în calitate de profesol al catedrei de Istoria Teatrului și Artelor Spectacolului de la Universitatea din Milano, dar și prin numeroase comunicări, articole și cărți de specialitate pe care le-a publicat. Din anul 2016, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați i-a acordat titlul onorific de Doctor Honoris Causa, iar din 2018, a primit aceeași distincție din partea Academiei Gheorghe Dima din Clu-Napoca. De-a lungul timpului, a organizat și regizat numeroase evenimente, iar în ultimii 20 de ani și-a dedicat creativitatea în calitate de regizor al numeroaselor reprezentații de operă ori festivaluri de specialitate.
Spectacol prezentat în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția a XXIII-a.
Acțiunile Filarmonicii de Stat Sibiu sunt posibile cu finanțarea Consiliului Județean Sibiu.
Proiect co-finanțat de Primăria municipiului Sibiu prin Agenda Culturală 2024.
Scenografia: Gheorghe Andreescu
Coregrafia: Fănică Lupu
Dirijor cor: Daniel Nistor
Asistent regie: Adrian Mărginean
Pregătirea muzicală: Tatiana Zaharia-Ionașcu, Ciprian Oloi
Supratitrare: Mirela Lungu
Sufleor: Claudia Colceriu
Regia tehnică: Tanța Micu
Spectacolul are o durată de două ore.
SINOPSIS
Actul I
Patru prieteni, fiecare ilustrând un domeniu al culturii – poetul Rodolfo, pictorul Marcello, muzicianul Schaunard şi filosoful Colline – îşi împart bucuriile şi grijile cotidiene într-o mansardă pariziană. În ajunul Crăciunului, atmosfera lor jovială este deranjată de vizita neașteptată a proprietarului, venit să ceară chiria. Cei patru reuşesc să-l gonească şi decid să-şi petreacă restul serii la cafeneaua Momus. Nevoit să zăbovească acasă câteva minute, Rodolfo primeşte vizita inopinată a vecinei Mimi. Cei doi se plac, îşi mărturisesc iubirea şi pleacă împreună spre cafenea.
Actul II
Sărbătoarea Crăciunului este în toi la cafeneaua Momus. Mimi se integrează perfect în grupul de prieteni. Comportamentul gălăgios al Musettei, fosta iubită a lui Marcello şi actuala amantă a bătrânului Alcindoro, tensionează puţin atmosfera. Musetta îl recucereşte pe Marcello şi totul reintră în normal.
Actul III
Mimi, nemulţumită de evoluţia relaţiei sale cu Rodolfo, se confesează lui Marcello, pentru ca mai apoi, ascunsă în apropiere, să afle adevărata cauză a atitudinii iubitului său. Grav bolnavă de plămâni, la un pas de moarte, Mimi ar trebui (în concepţia lui Rodolfo) să-şi găsească un protector bogat pentru a se salva. Trista despărţire a celor doi este întreruptă de inerentele dispute dintre Marcello şi Musetta.
Actul IV
Rodolfo şi Marcello încearcă să se dedice creaţiei, dar gândul le zboară spre iubitele lor. Veselia produsă de sosirea celorlalţi doi prieteni, Colline şi Schaunard, este înăbușită în momentul în care Mimi, grav bolnavă sosește, adusă de Musetta. Cu toate eforturile emoționale şi materiale ale prietenilor, Mimi îşi găsește sfârşitul în locul unde a fost fericită odinioară, înconjurată de cei dragi.
Anul acesta, întreaga lume muzicală omagiază personalitatea marelui compozitor italian Giacomo Puccini, cel care a ştiut să surprindă prin muzica sa, cu multă veridicitate, dramele vieţii obişnuite şi să le transpună artistic, într-o adevarată „poezie a cotidianului”. Într-o vreme în care existau controverse privind destinele operei, generate de opoziţia dintre melodicitatea tradiţiei lirice a creaţiilor lui Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi şi noile mijloace sonore promovate de Wagner, Puccini, alături de Mascagni, Leoncavallo, Giordano, pune bazele curentului verist, muzica sa surprinzând în detaliu complexitatea relaţiilor interumane, cu mijloace artistice noi.
Opera „La Bohėme”, compusă în 1895, a fost inspirată de romanul „Scènes de la vie de bohème” a scriitorului francez Henry Murger, libretul fiind realizat de Giuseppe Giacosa și Luigi Ilica, după indicațiile compozitorului. Acțiunea zugrăvește în scene vii și emoționante viaţa mizeră a tinerilor artişti parizieni, ce depăşesc toate greutăţile traiului zilnic, prin veselie, optimism şi prietenie sinceră. Povestea celor patru prieteni nedespărţiţi, poetul Rodolfo, pictorul Marcello, muzicianul Schaunard şi filozoful Colline, capătă nuanţe dramatice odată cu apariţia suavă a tinerei croitorese, Mimi. Găsim aici atât sentimentul pur al dragostei plină de tandreţe şi spirit de sacrificiu, dintre Rodolfo şi Mimi, sau gelozia şi neînţelegerile din cuplul Marcello-Musetta, dar şi situaţii comice generate de apariţiile avarului Benoit, proprietarul mansardei sau Alcindoro, caraghiosul bătrân şi bogat, îndrăgostit de Musetta.
Prin melodii cuceritoare, sonorităţi orchestrale pline de culoare şi o dinamică surprinzătoare a scenelor, Puccini creează un univers muzical fascinant, o capodoperă de un lirism profund, care redă cu un realism tragic și învăluitor întreaga dramă a artiștilor boemi parizieni din acea epocă. Odată cu premiera de la 1 februarie 1896, pe scena Teatrului Reggio din Torino, „La Bohėme” a cucerit treptat întreaga lume. Muzica sa, ajută omul simplu să se înțeleagă pe sine însuși, să se înnobileze cu puterea de a lupta împotriva trivialității, răutății și mizeriei.
„La Bohėme” de Giacomo Puccini este una dintre operele favorite ale publicului gălăţean, fiecare reprezentaţie fiind primită cu interes şi entuziasm. În prezent, Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” prezintă montarea semnată de regizorul italian Paolo Bosisio, cu scenografia realizată de Gheorghe Andreescu. Această montare clasică recreează atmosfera pariziană din prima jumătatea a secolului al XIX-lea, cu tineri plini de idealuri măreţe ce ignoră greutăţile vieţii de zi cu zi. Puccini a acordat întotdeauna o importanță deosebită caracterului teatral al muzicii sale, implicându-se activ în conturarea aspectelor regizorale ale spectacolelor și oferind indicații detaliate în acest sens.
Autenticitatea perioadei respective, amplificată de sensibilitatea muzicii, este transmisă cu acuratețe de tânărul colectiv al Teatrului „Nae Leonard”. Regizorul Paolo Bosisio, colaborator permanent al teatrului gălăţean, a fost asistent al unor mari personalități, precum Fantasio Piccoli, Luchino Visconti și Giorgio Strehler. Timp de peste 8 ani a lucrat ca regizor și scenograf în televiziune câștigând în anul 1974 premiul Perla MIFED pentru serialul de televiziune Concerto o Mio modo. Implicat în dezvoltarea noilor generații, de peste 30 de ani el inițiază tinerii, în calitate de profesol al catedrei de Istoria Teatrului și Artelor Spectacolului de la Universitatea din Milano, dar și prin numeroase comunicări, articole și cărți de specialitate pe care le-a publicat. Din anul 2016, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați i-a acordat titlul onorific de Doctor Honoris Causa, iar din 2018, a primit aceeași distincție din partea Academiei Gheorghe Dima din Clu-Napoca. De-a lungul timpului, a organizat și regizat numeroase evenimente, iar în ultimii 20 de ani și-a dedicat creativitatea în calitate de regizor al numeroaselor reprezentații de operă ori festivaluri de specialitate.
Spectacol prezentat în cadrul Sibiu Opera Festival, ediția a XXIII-a.
Acțiunile Filarmonicii de Stat Sibiu sunt posibile cu finanțarea Consiliului Județean Sibiu.
Proiect co-finanțat de Primăria municipiului Sibiu prin Agenda Culturală 2024.